Finansijski plan (kao deo biznis plana) kod Startup firme
Postavljanje finansijskog plana (kao dela biznis plana) za Startup firmu ključno je za privlačenje investitora, kreditiranje od strane Banaka, donošenje odluka o strategijama rasta i razvoja i osiguranje finansijske održivosti poslovanja. Evo koraka koje je neophodno preduzeti kako bi se postavio jedan finansijski plan za Startup firmu:
- Prihodi: Definisanje kako će se generisati prihodi. Potrebno je razmotriti prodaju proizvoda/usluga, oglašavanje ili druge modele poslovanja. Predstaviti realna očekivanja u vezi s prodajom u prvih nekoliko godina.
- Troškovi po kategorijama: Identifikovanje svih troškova koji će se pojaviti, uključujući fiksne i varijabilne troškove. To može obuhvatiti troškove proizvodnje, marketinga, ljudskih resursa, iznajmljivanja prostora, itd.
- Budžet za marketing: Potrebno je planirati koliko će se sredstava izdvojiti za marketinške aktivnosti. Ovo može uključivati digitalni marketing, oglašavanje, učešće na događajima, promocije i druge marketinške strategije.
- Projekcije: Potrebno je napraviti finansijske projekcije koje pokrivaju barem prvu godinu, ukoliko se radi biznis plan za sopstvene potrebe, a ukoliko se radi za eksterne finansijere onda se radi na period za koji se traži finansijska podrška, najčešće do 5 godina. Ove projekcije uključuju prihode, troškove, dobit i gubitak, kao i tok gotovine. Potrebno je biti realan u postavci finansijskih projekcija, ali istovremeno i optimističan.
- Investicije: ako se biznis plan tj. njegov finansijski deo piše za eksterne potrebe, radi dobijanja finansijske podrške, potrebno je jasno prikazati koliko novca nedostaje, koliko novca firma ima da uloži i u kom roku će iskoristiti i vratiti dobijena sredstva. Prikazivanje vremena povrata investicije za investitore je od ključnog značaja.
- Analiza osetljivosti projekta: potrebno je proanalizirati kako bi se promene u ključnim faktorima (npr. cene, obim prodaje) odrazile na poslovanje firme. Ova analiza može pomoći u identifikaciji rizika i šansi (prilika).
- Praćenje finansijskog plana: veoma je bitno pratiti svoje finansijske planove mesečno i godišnje. Pregledi će pomoći u praćenju stvarnih rezultata u odnosu na projekcije i pravovremenu reakciju i prilagođavanje planova.
- Tok gotovine (Cash flow): treba posebno obratiti pažnju na tok gotovine, jer je to ključni faktor za održivost Startup firme. Obratiti pažnju na prilive i odlive gotovine kako bi se izbegao problem likvidnosti.
- Transparentnost i jasnost: potrebno je biti transparentan i jasan u prezentaciji finansijskog plana. Investitori i zainteresovane strane cene kada su informacije lako razumljive i pregledne.
- Konsultacije i pregled: potrebno je konsultovati se sa finansijskim stručnjacima ili mentorima. Dobijanje povratnih informacija može pomoći u korekciji finansijskog plana, što je kod Startup firmi veoma bitno.
- Prilagođavanje:Finansijski plan treba biti dinamičan i podložan promenama. Prilagođavanje je neophodno u skladu sa razvojem poslovanja Startup firme.